GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

Aandacht geven aan problemen werkt averechts.

Via internet...
Uit het bovenstaande volgt dat wanneer ik aandacht geef aan situaties die ik beschouw als negatief in mijn leven, die zullen toenemen. Wanneer ik vecht tegen bepaalde situaties, helpt dat niet. Aandacht geven aan problemen werkt averechts. Toch is dat wat we allemaal geleerd hebben te doen. Kijk maar eens hoe dat in je eigen leven werkt. Wanneer je je totaal richt op een probleem, lijkt het of er nog enkel dat probleem is.
Wat gebeurt er met je lichaam? Het mijne verkrampt. En de ruimte om je heen? Die lijkt te krimpen, waardoor er ook geen ruimte is voor oplossingen of andere mogelijkheden. Wat gebeurt er met je gedachten? Er komt geen creatieve gedachte meer bij me op en in het ergste geval ga ik malen. Ook andere dingen raken in het slop omdat ik alleen nog maar aandacht heb voor het probleem.

Verleg je vervolgens je aandacht voorbij het probleem, naar het doel dat je wilt bereiken (of richt je aandacht op iets heel anders) dan komt er vanzelf een oplossing of je vindt een andere manier om het probleem op te lossen. Wanneer je je aandacht verplaatst voorbij het probleem, dan krijg je weer ruimte en in die ruimte ontstaan kansen en mogelijkheden.
Kijk deze maand eens hoe dit principe in je leven werkzaam is.

Waar geef je energie aan?
Waar ben je op gericht?
Neemt het toe of neemt het af?
Observeer het, meer niet.

Geen opmerkingen: