GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

Worldwatch: Consumeercultuur moet op de bon

strong>Worldwatch: Consumeercultuur moet op de bon Zonder een cultuurverschuiving waarin duurzaamheid boven consumeergedrag wordt verkozen, zal geen enkele toezegging van de overheid of technologische vooruitgang genoeg zijn om de mensheid te redden van een onacceptabel groot milieu- en klimaatrisico, aldus het Worldwatch Institute in het jaarlijkse rapport, State of the World 2010. Het rapport benoemt ‘consumentisme’ als een culturele oriëntatie die mensen leidt naar het vinden van tevredenheid, betekenis en acceptatie via consumptie.
Projectleider Erik Assadourian is kritisch: ‘’Het veranderen en vernieuwen van beleid en technologie terwijl de cultuur rond consumentisme en groei blijft draaien, kan niet meer. Om het welzijn te behouden zal de maatschappij een cultuurverandering moeten ondergaan waarin duurzaamheid de norm wordt en overmatig consumptiegedrag taboe.’’ In 2006 consumeerde de wereldbevolking $30.5 triljoen aan goederen en diensten, 28 procent meer dan tien jaar terug. Deze stijging in consumptie gaat gepaard met een dramatische stijging in grondstofverbruik. De gemiddelde Amerikaan consumeert 88 kilo per dag. Als de hele wereld op deze voet zou leven zou de aarde slechts 1,4 miljard mensen kunnen onderhouden.
‘’Cultuurpatronen zijn de oorzaak van de ecologische en sociale problemen van het moment; klimaatverandering, vetzucht, een afnemende biodiversiteit, minder landbouwgrond en de productie van schadelijk afval.’’ Aldus Assadourian.

Het rapport geeft strategieën aan voor heroriëntatie zoals het aanreiken van keuzeopties in het consumentengedrag en het benutten van de invloed van religieuze groepen om duurzaamheidswaarden te verankeren.

’Terwijl de wereld probeert te herstellen van de grootste economische crisis sinds de Grote Depressie, hebben we een levensgrote kans om ons af te wenden van consumentisme,’ zegt Worldwatch President Christopher Flavin. ’Uiteindelijk moet het menselijk overlevingsinstinct prevaleren boven consumptiedrang.

en daar is helemaal niks mis mee!

Geen opmerkingen: