GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

Lesgeven over duurzame ontwikkeling - boekentip

http://www.maklu.be/MakluEnGarant/pdf/CAT_Garant_NJ2010.pdf

Lesgeven over duurzame ontwikkeling: Didactische handreiking.
M.J.M. de Wolf, P.M.A.V. Pennartz,
P.J.M. Hurkxkens, T.B.A. Toebes
R.J.M. van Otterdijk

De principes van duurzame ontwikkeling worden het best zo vroeg mogelijk bijgebracht. Hier ligt een belangrijke taak voor onder-wijzers, leerkrachten, docenten.

Hoe pak je dit het beste aan?
Zonder een uitgebreide kennis over duurzame ontwikkeling kun je geen goed onderwijs over dat thema vormgeven. Daarom is het boek voor een groot deel opgebouwd uit hoofdstukken over duurzame ont-wikkeling, waarbij het gaat om het voorkomen van een onevenwichtig onevenwichtig gebruik van menselijke en natuurlijke hulpbronnen in de samenleving.

De lezer leert op een systematische manier naar problemen en mogelijke oplossingen te kijken, waarbij de aangereikte kennis en talloze voorbeelden beschouwd kunnen worden als een analyseinstrument voor nieuwe situaties. Dit vergroot de capaciteit van studenten, leerkrachten en docenten om inhoudelijke keuzes te maken in het onderwijs.

De focus van het boek ligt uiteindelijk op de didactiek, waarbij de lezer kennismaakt met verschillende manieren waarop onderwijs over duurzame ontwikkeling kan worden uitgewerkt.

Ook hier is het idee dat weloverwogen keuzes nodig zijn om tot goed onderwijs te komen.
Deze publicatie is in de eerste plaats bedoeld voor de lerarenopleidingen en voor leerkrachten.

Uit de Inhoud:
Belang van duurzame ontwikkeling - Wat is duurzame ontwikkeling?
- Waarom duurzame ontwikkeling?
- Toekomstscenario’s Duurzame ontwikkeling in het onderwijs
 Onevenwichtig gebruik van hulpbronnen

Duurzaam denken: leren denken in dimensies en systemen
- Onevenwichtig gebruik van hulpbronnen in de samenleving
- Ongelijke verdeling van kennis
- Armoede en overconsumptie
- Politieke macht als hulpbron
- Aantasting van biodiversiteit
- Gebruik van minerale grondstoffen
- Casus: mobiele telefoon

Hoe wij wereldwijd van elkaar afhankelijk zijn
- Kenmerken en patronen van globalisering
- Oorzaken van globalisering
- Globalisering en je eigen dagelijkse handelen
- Globalisering: convergeren of divergeren?

Technologie: Oorzaak of oplossing van problemen?
- Kenmerken van technologische ontwikkelingen
- Oorzaken van technologische ontwikkelingen
- Technologie als oorzaak en oplossing van natuurlijke problemen
- Rol van ict op sociale processen
- Technologie en je eigen handelen

Kansen voor meer evenwichtig gebruik van hulpbronnen
- Jij, zij  wij - Politieke kansen voor duurzame ontwikkeling
- Economische kansen voor duurzame ontwikkeling
- Sociaal-culturele kansen voor duurzame ontwikkeling
- Samenhang van kansen: voorbeeld van de mobiele telefoon

Duurzame ontwikkeling educatief ontwerpen
-Visies over leren voor duurzame ontwikkeling
- Analyse van de startsituatie
- Hoe formuleer je gewenst gedrag en leerdoelen?
- Didactisch concept en werkvormen
- Hoe evalueer je onderwijs over duurzame ontwikkeling?
- Wat is je rol als docent?

Geen opmerkingen: