GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

De wereld draait om Geld? <-> De wereld draait NIET om geld!.

Vrijdagmiddag was het dan zo ver.
Met de trein naar Hilversum Noord om als gast 1,5 minuut mijn zegje te mogen doen over het thema 'Downshiften'- in het programma van Astrid Joosten "Alles draait om geld".
Op tijd vertrokken, was ik veel te vroeg in studio 31, een donkere blokkendoos met hip decor. De redacteur stuurde me gelijk de schminck in, een hele ervaring jezelf zo gepoederd te zien. Complimentjes over mijn 'makkelijke haar', en 'mooie volle lippen' (Jaja dat hoor je ook niet iedere dag), wel ook een welgemeend advies om allerlei potjes en smeersels te kopen, want mijn huid heeft behoefte aan mineralen en vitaminen!

De eerste doorloop was al begonnen, er lopen en zitten wel zo'n 40 man rond zo'n programma, die allemaal een klein onderdeel van de show voor hun rekening nemen. Astrid Joosten werd door zo'n hippe kale stylist bekend van Boulevard, in een smetteloos wit broekje gehesen en dat met torenhoge pumps, zag er indrukwekkend zómers uit.
"Mind You, het is 31 juli, 31 juli de mussen vallen van het dak, het is eindelijk zomer, meid je ziet er Fántástisch uit".
Astrid Joosten was er klaar voor!

18.45 ging iedereen 'even een hapje doen', ik zat tegenover het camerateam van "De Wereld draait door", een hecht team. Leuke anecdote's over de hectiek die bij dat programma komt kijken.

Bij het item 'Downshiften' was de uitgever van 'Simplify your life' uit-genodigd (Sjoukje) en de eindredacteur van het magazine Flow (Astrid). Zelf had ik géén verkoop-praatje, wel heb ik de ambitie over mijn betrokkenheid met "Transition Town" te vertellen. Dat je meer energie overhoudt door je te beperken tot wat belangrijk is en los te laten. En door niet te focussen op je tekort, maar op wat er wél is. Dat het ook belangrijk is om duurzaam te leven, met meer aandacht spullen te kopen. Dat we een levensstijl kunnen ontwikkelen die minder olieafhankelijk is

Dat is geheel niet uitgekomen! ;-(

Nu heb ik dit programma nog nooit gezien. Het is wel een aardig programma denk ik, waarin ook stil wordt gestaan bij 'Goede doelen'. 1 miljoen kijkers!
Met z'n drieën op de bank, werd de eerste vraag gesteld aan de uitgever van Simplify your life, waarbij zij kon vertellen dat zij haar mantelpakje aan de wilgen heeft gehangen, haar dikke leasebak had weggedaan, en nu met minder geld ook prima rond komt.

Hierop kon ik even vertellen dat mijn reis in 1989 naar Kenia, bij een tropenarts, mij heeft laten doen inzien dat we bewust om moeten gaan met water en grondstoffen.
"Ooh vanuit ide-áálisme, dat snap ik",reageerde Astrid. Zonder dat ik nog iets kon toevoegen, ging het gesprek al weer snel door naar Astrid van Magazine Flow.

"Is er een markt voor dit gedachtegoed". Jawel!
Zie het hippe tijschrift "Flow", 60.000 nummers worden in de losse verkoop verkocht. Besproken werd of dit nu een opvlieging was. Flow sprak meer over een 'tijdsgeest'.
Astrid maakte weer even een bruggetje naar 'downshiften'. Wat vonden wij dan nu eigenlijk van mode, en wat van badkamers uit de jaren 70, wat vonden we daar van....en wat als Astrid nu geniet van reizen naar Indonesië, wat was daar onze mening over.... Graag had ik over de film Story of Stuff verteld, dat ik mode eigenlijk lariekoek vind, en dat iedereen datgene aan moet trekken wat hem gezien zijn figuur goed staat en wat gewoon lekker zit.....

Maar ZOEF - Het item was al weer voorbij. Steeds ben ik me er bewust van geweest dat er camera's waren, dat ik zo raar op zo'n hoge bank zit, met mijn benen bungelend.
Het ging allemaal te snel om iets te kunnen vertellen over Peak-oil, Transition Town, de noodzaak en het genot van 'Tijd Hebben', wél is er oprecht aandacht besteed aan het thema dat er ándere waarden dan geld zijn.

De wereld draait NIET (alleen) om geld.
Lijkt me leuk als dáár een programma over wordt gemaakt!

Met de make-up nog op mijn gezicht, de trein weer in gedoken. Gelukkig heb ik nog wel een exemplaar van het Handboek Transition Town kunnen meegeven aan Sjoukje van Simplify your life. Zij zou er een item aan wijden. De redacteur van dit programma was ook redacteur bij Vroege Vogels. Het leek hem leuk een keer een item aan TT te wijden. (zie ook: 10-10 actie bij Vroege Vogels).

Maar ik was niet tevreden, helemaal niet, over mijn bijdrage. Ben ik té beleefd geweest? Had ik sneller aan moeten haken?
31 juli wordt het item uitgezonden. 19.30 Vara.

Dan zijn de meeste Nederlanders toch net op hun welverdiende vakantie, all-inclusive?

Geen opmerkingen: