Ondanks het groeiende besef dat een meer duurzame manier van leven nood-zakelijk is, geldt minder consumeren nog steeds als een bijzonder lastige optie.
Hier ligt vertrekpunt van het promotieonderzoek Living with Less: prospects for sustainability waarin Jeanine Schreurs onderzoekt welke impact minder geld heeft op de manier van leven binnen de post-moderne consumptiemaatschappij.
In haar sociaal-culturele consumptiestudie schetst ze allereerst de ont-wikkeling van het denken over zuinigheid vanaf de klassieke filosofie tot de postmoderne economie en analyseert ze hoe bepaalde opvattingen de weten-schapsvisie bepaald hebben in consumptiestudies en milieustudies.
Kwalitatief en kwantitatief empirisch onderzoek resulteert onder meer in het consumptiegedragsverandering model:
Verder wordt een sociaaleconomisch profiel van Nederlandse downshifters gepresenteerd. Aan de hand van de zogenaamde Nederlandse Triple G van een duurzame levensstijl worden de resultaten voor duurzaamheid besproken.
Bij wijze van toegift besluit het proefschrift met aanbevelingen voor een marketingstrategie om een duurzame levensstijl te bevorderen.
triple G:
- Gezonder, Goedkoper, Groener -
stel je pakt de fiets om de kinderen naar school te brengen...
donderdag 25 november komt Jeanine naar Tilburg / Paradox.
Milieucafé!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten