GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

“Downshiften levert meer geluk en voldoening op”,

“Downshiften levert meer geluk en voldoening op”,
Wat kunnen we zélf doen om minder energie te gebruiken

Wat kunnen we zelf doen om minder energie te gebruiken.
Hieronder worden 10 tips genoemd voor huishoudens om hun uitstoot van broeikasgassen te verlagen. Het gaat om tips die voor een flinke besparing zorgen en een mix vormen van gedrag- en investerings-maatregelen.
’Bron: Milieu Centraal.
Milieu Centraal informeert consumenten over energie- en milieu in het dagelijks leven. Zie: http://www.milieucentraal.nl
http://www.milieucentraal.nl/Domeinen/Algemeen/Files/PDF/Factsheet%20Consument%20en%20Klimaat.pdf

1. Isoleer uw woning.
Mijn huurwoning is door mijn woningbouwvereniging geïsoleerd.
2. Ga met het openbaar vervoer naar uw werk.
Mijn werk heb ik dichtbij gekozen, namelijk een kwartier fietsen.
3. Vervang uw oude ketel door een HR-combiketel.
Mijn woningbouwvereniging heeft een anderhald jaar gelden een HR-combiketel opgehangen.
4. Tip: Koop een auto met A- in plaats van C-label.
Auto zal ik nooit kopen, ook heb ik geen rijbewijs.
5. Vervang gloeilampen door spaarlampen.
Vervang uw gloeilampen door spaarlampen en u bespaart heel eenvoudig energie.
Een aantal lampen zal ik nog veranderen.
Actiepunt: Binnenkort ga ik naar de IKEA en zal ik het een en ander aanschaffen.
Maar wat doe ik dan met de oude gloeilampen????
6. Eet minder dierlijke eiwitten.
Eiwitten zitten in dierlijke producten, zoals vlees, vis, eieren en zuivel, maar ook in Plant- aardige producten als granen, noten en peulvruchten. Het maken van de meeste dierlijke eiwitten kost veel meer energie dan het maken van plantaardige. Omdat ik vaak bij anderen samen mee-eet, heb ik hier nog wel wat winst te boeken. Met transition town hebben we een vegetarisch eet-initiatief gestart. ‘Diner met TT’.
Afgelopen dinsdag hebben we met een groep weer fantastisch lekker samen gegeten….
Het vegetarisch eten heb ik op mijn werk het St. Elisabeth Ziekenhuis aangekaart. De keren dat ik daar soms eet, kies ik voor de vegetarische variant. De recepten in het blad ZOZ (van omslag), ga ik zeker ook vervaardigen.. ben vleesverlater…. Heb voor de middaglunch ook alternatieven gevonden…
Diner met TT: http://tilburg.transitiontowns.nl/archief/1207, komende eetinitiatief d.d. 25 mei 2010,
29 juni 2010.

7. Eet minder groenten en fruit die zijn ingevlogen of uit de verwarmde kas.Groenten en fruit uit de volle Hollandse grond (met de seizoenen mee-eten), kosten veel minder energie dan ingevlogen en kasproducten. De groenteseizoenswijzer biedt wel uitkomst voor mij.
Steeds meer vrienden van mij hebben een moestuin, via hen is het mogelijk lokaal voedsel te verkrijgen.
Irma Lamers, Transition Town Tilburg, is zeer actief bezig om consumenten de mogelijkheid te bieden duurzamer te leven door eerlijke lokale producten af te nemen. Gemak, een redelijke prijs en goede kwaliteit moeten dan wel zijn gegarandeerd. Organiseer dit zonder winstoogmerk en probeer de relatie tussen boeren en consumenten in een ‘community’ te herstellen …’
Irma heeft hierover informatie gezet op de site, ‘Goei eten’. Hier sluit ik me natuurlijk bij aan.
http://tilburg.transitiontowns.nl/archief/1497

8. Gooi minder voedsel weg.
Gelukkig ken ik een aantal buren goed, zodat ik evt. overgebleven voedsel kan delen, bijv. met mijn buurvrouw, en mede MaanScout Karin van Hestia. Wekelijks eet ik daar wel bij Karin thuis, waarbij we samen kijken wat we ook nog samen te bereiden hebben. Leidt soms tot zeer verrassende, alsook overheerlijke combinatie’s

9. Kies minder vaak voor het vliegtuig.
Met vliegen wordt een flinke hoeveelheid broeikasgassen uitgestoten.
Zelf denk ik nooit meer met het vliegtuig op vakantie te gaan. Met in 1989 een bezoek aan Kenia, en later een interessant bezoek aan Equador, een keer een vakantie in Kreta en Portugal, Turkije, en New York,heb ik mijn vliegkilometers al wel gemaakt. De ervaring in Kenia en Equador hebben mijn leven en mijn leefstijl definitief beïnvloed. De contacten met de Kenianen via bevriend tropenarts,

in de hutten in de dorpen had ik nooit willen missen, alsook het hippe bezoek aan New York ook niet. Het zien van zoveel veel te de dikke mensen(!), de ervaring dat wij die maatschappij na zouden jagen??? Vakantie kan zeker verrijkend zijn. Vliegvakantie’s ook. Toch heeft de groepsreis in Turkije mijn ogen geopend, ik ben geen mens voor groepsreizen en ga liever als Single op pad met kennissen/vriendinnen, waarbij ik een goed gesprek kan voeren. Die vliegkilometers waren verkeerd besteed!
10. Werk vaker thuis.
Voor mij qua vermindering energieverbruik niet relevant.

Met al deze gedragsveranderingen naar minder energieverbruik, lever ik geen levensgeluk in.
In tegendeel…..!! Ik krijg er rust en ruimte door, en heb nog het gevoel mijn steentje bij te dragen bij een mooiere wereld….
Vandaag is er digitaal een artikeltje na te lezen in de P+. over life style donwshiften…
http://www.p-plus.nl/beelden/schreurs.pdf

Geen opmerkingen: