GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter
Godelieve Engbersen, doet mee aan de Peak-Oil wedstrijd: Hoe kick ik van mijn verslaving af. Deel d.d. 8 mei 2010.

Wat een mens opmaakt in een mensenleven, Is ongeveer de hoeveelheid van een olympisch zwem-bad, hoor ik van Peter Polder van Peak-Oil. Qua olieverbruik. In de Golf van Mexico wordt er voor velen mensenlevens, olie weggestroomd..... in mijn beleving krijgt het zo weinig aandacht in de pers/media?????
http://postfossiel.nl/blog/2010/01/11/het-olieverbruik-van-een-nederlander/

Deze dagen heb ik bijna al mijn plastic zakken weggebracht bij de diverse plastic bollen in de stad.
Een druppel, ieniemieniedruppeltje op de meer dan over verhitte gloeiende plaat. Wel heb ik mezelf nu ernstig toegesproken, nóóit meer een plastic zak te accepteren, en al mijn plastic, waar mogelijk via de plastic heroes af te voeren. Alleen zal het plastic gebruik vóóorkomen moeten worden. Oprecht vraag ik me dat af: Hoe doe je dat? Bij bv. shampoo, tandepaste ed??? Jezelf wassen met een stuk groene zeep of je tanden poetsen met zeezout, vind ik te ver gaan. Of is dat flauw van mij????
Deze week heb ik een aantal gesprekken staan met wat mensen die 'boven de 40 zijn', en mij nog bij kunnen praten over een leven zonder of in ieder geval met minder plastic'...

Afgelopen vrijdagavond heb ik zelfs sinds lange tijd weer even in de auto gezeten, carpoolen met buurvrouw en goede vriend van haar, naar een prachtige uitvoering vér weg in onze stad. Het regende hard, en het was heerlijk om mee te mogen/kunnen rijden! Het gezelschap was goed, de voorstelling sterk, veel aandacht voor onze 'Moeder Planeet'. Het was me de benzine waard.. ook als ik hier voor de Peak-oil wedstrijd 'strafpunten' krijg. Met name door het niet kennen van de locatie, is het lekker mee te kunnen rijden.
Vandaag bij het TV programma Vroege Vogels, werd het belang weer gelegd qua duurzaamheid op Vegetarisch eten. Ook werd hun vegetarische eet-initiatief getoond. Hier ben ik al lid van, het is nog niet tot een eetafspraak gekomen.
Toevallig vandaag voor ons Transition Town Tilburg initiatief verdere plannen gemaakt voor ons maandelijks eetinitiatief 2010/2011. We willen lekker vooruit plannen, om iedereen in de gelegen-heid te stellen mee te doen aan dit vegetarisch eetinitiatief. Voor de koks soms een uitdaging, de maaltijd blijkt steeds overvloedig, kleurrijk, en gezellig. Wat wil je als mens nog meer??

Deze avonden zijn ook écht bedoeld om samen in gesprek te zijn, over het zetten van je eigen duur-zame stap. Het organiseren van vegetarisch eet-intiatief, het delen van de vegetarische recepten (geen geheimen van de kok! ;-)), waardoor we samen in gesprek zijn, het is zeker een van de actie's waardoor wij onze voetafdruk verkleinen!! Wél weer twee boeken besteld, nog een van mijn zondes.

Deze boeken deel ik wel met bezoekers bij Transition Town inititatieven of Verrassende Ontmoetingen. Maandag 11 mei ontvangen wij weer raadsleden, als transition town initiatief zijnde-
altijd leuk en ook spannend, vooral nu. (wordt vervolgd).

Aangeschafte boeken, geschreven voor een van mijn helden Jan Juffermans:
Ik en de wereld ( Het verhaal van Bold en Janine) / De wereld en ik (Dossier Jan Juffermans), ‘kantelboek’ (met twee voorkanten) door Kees Waagmeester, Uitgeverij Lemniscaat, Rotterdam 2006. ISBN 90 5637 801 5, 232 pag., prijs 17,95.


Nut & Noodzaak van de Mondiale Voetafdruk: Over de mondiale gebruiksruimte, duurzaamheid en mensenrechten, door Jan Juffermans, uitgave in samenwerking met Lemniscaat, Rotterdam 2006, ISBN 90 5637 839 2, 160 pag., prijs 14,50.

voor iedereen fijne moederdag, en geef iets duurzaams als je echt om elkaar geeft ;-)
(een mooie brief bv. of een dikke free hug, ipv een doosje van het een of ander).

Geen opmerkingen: