GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

Peak-Oil - reactie van een engineer.

Ik kan het niet genoeg herhalen: het gaat niet om OLIEVOORRADEN, maar om OLIESTROMEN, het produktietempo dus.

Dit wordt telkens weer door elkaar gehaald.

Vergelijk het met een citroen die je uitknijpt: er kan nog veel inzitten maar er komt steeds minder uit, hoe hard je ook knijpt.
Dat is het probleem.
Een vriend van mij is petroleumgeoloog bij Shell en hij bevestigde mij dat het Ghawarveld in Saoudi Arabie , het grootste olieveld ter wereld, nu al over zijn produktiehoogtepunt heen is, ook al zit er nog genoeg in.

Dit misverstand (vooraad en stroom verwarren) is er m.i. de oorzaak van dat veel mensen zo lichtzinnig over het probleem denken, er zit immers nog 1000 miljard barrels in de grond (waar) zodat we daarmee nog 30 jaar meekunnen? (niet waar: we kunnen er nog wel 100 jaar mee doen, alleen met steeds kleinere hoeveelheden per jaar).

De juiste probleemstelling is:
de olieproduktie gaat straks met ca. 4% per jaar dalen ofwel met 1,2 miljard vaten per jaar.
Om deze daling op te vangen moeten er straks 400 kerncentrales per jaar worden bijgebouwd, of het equivalent daarvan; en dat alleen nog bij nulgroei!
Heel somber wordt je ervan.
Als je het sommetje uitgewerkt wilt zien kan ik je de berekening wel toe-sturen.

Dit sommetje hoef ik niet, want ik geloof het wel. Zet mijn ongerustheid om in hoopvolle acties. Sámenwerken, samen op weg naar een samenleving waarin we minder fossiele brandstoffen gebruiken-dát kan.

Godelieve

Geen opmerkingen: