GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

Verbeter / verander de wereld, begin bij jezelf - dilemma in de Volkskrant.

"Mag ik mijn vervuilende vriendin terechtwijzen".
Met terrasverwarming, SUV, vliegvakantie's etc. etc.

Mijn antwoord aan de Volkskrant-benieuwd of dat geplaatst wordt.
Herkenbaar, zelf zet ik me in voor Transition Town Tilburg. Dit is een beweging waarin burgers zelf lokaal allerlei activiteiten organiseren om onze manier van wonen, werken, en leven minder olie-afhankelijk te maken en meer duurzaam.
Wanneer een vriendin van me een SUV zou rijden, zou ik daar wel samen met haar over willen praten. In uw geval zou ik me afvragen wat de gemeen-schappelijke waarden nog zijn in jullie vriendschap?

Het is niet per se nodig de vriendschap te verbreken, wel is het belang-rijk dat u feedback mag geven op dit verspillende gedrag van uw vriendin.
Dit kan juist interessante informatie opleveren?
Waarbij u haar gedrag kunt bespreken, met actuele informatie, vanuit de ik-boodschap. Met een ik-boodschap houd je het bij jezelf.

Misschien kunnen jullie een keer samen naar een prachtige film gaan als "Home" of "Earth", waarna u uw bezorgdheid voor het welzijn van onze woonplek, de aarde kunt bespreken.

Het is juist wél interessant om samen in contact te blijven. Waar komt haar onverschilligheid vandaan?

Wel zou ik deze gesprekken niet op haar verwarmde terras willen voeren of in de SUV na dat avondje bios.

Godelieve Engbersen,
Organisator Landelijke Genoegdag,
Actief bij Transition Town Tilburg (www.transitiontowns.nl)

Geen opmerkingen: