GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

Na twee nachtruiterschap even tijd om de balans op te maken. -

De eerste activiteit was bij mijn installatie op 1 maart in Kunstpodium T. In de traditie van de nachtruiters heb ik een verhalenronde gehouden met als thema Kracht & Kwetsbaarheid.

Ik ben redacteur bij tijdschrift SpinT, tijdschrift voor de betrokken Tilburger, en heb mensen uitgenodigd die ooit in SpinT gestaan hebben met hun zowel krachtige als kwetsbare verhaal.

Dat verhaal hebben ze nu opnieuw verteld, rondom het vuur bij een intiem sfeertje. Zoals Stephen von der Fuhr, die voor zijn dementerende vriendin zorgt. Maar ook Andre de Jonge, een alpinist die dit voorjaar de Himalaya gaat beklimmen. Met een extra prestatie, Andre heeft de dodelijke ziekte van Huntington. De verhalen waren blijkbaar zo hartverwarmend, dat iedereen bij het vuur bleef zitten, ondanks de kou. Gelukkig werden de verhalen muzikaal opgeluisterd (en opgewarmd) door de troubadours van zanggroep Tilia: Agnes Koelemij en Jan-Bob Shickendans. Geinspireerd door de verhalen putten zij uit hun repetoire, maar ook zongen zij liedjes van het Smartlappenfestival.

Op 4 maart was er een ruilbeurs in De Verdieping. Iedere vrijdag is hier Inloop, waar bezoekers voor 5,50 een lekkere driegangenmaaltijd kunnen nuttigen. Het is in die zin best slim om de activiteiten van mijn nachtruiterschap te koppelen aan reeds bestaande activiteiten. Scheelt veel PR en bezoekers lokken, want die zijn er immers al.
En in dit geval maar goed ook, want het persbericht dat ik heb verzonden naar het Stadsnieuws en de Tilburgse Koerier werd niet geplaatst. Verdrongen door carnavalsnieuws. Blijkbaar is dat belangrijker!

Gelukkig sta ik op veel duurzame, spirituele en ecologische sites met mijn activiteiten. Bij Transition Towns, Bewust Leven Magazine, Duurzaam Tilburg, Stichting Stadsbomen, 7 Days of Inspiration etc. En vergeet de sociale media als Facebook en Twitter niet. Ik heb het idee dat daar ook veel mensen op af komen.

De ruilbeurs was dus een succes. Zo'n 24 bezoekers en ongeveer 30 voorwerpen die geruild werden. Zoals CD's, boeken, kleding, beeldjes, vazen, mokken, kopjes, tosti-ijzer etc. Slechts vier artikelen bleven over, maar daar zijn ze bij De Verdieping ook wel blij mee.

De dag erna, 5 maart, deed ik aan freeganism. Een van mijn uitgangspunten is duurzaamheid en free-ganism is daar een goed schoolvoorbeeld van: soep maken van gratis groente, die ik scoor aan het einde van de zaterdagmarkt. Duurzaam, goedkoop en gezond. Op mijn oproep waren 4 koks gekomen om soep te maken in Kunstpodium T. 1 bevriende kok met zijn vriend en twee mensen van Transition Town Rijen.
Bij de marktkramen was ik verbaasd dat we zowel gratis groente meekregen: uien, champignons, paprikas, spruitjes, aardappelen en een zak vol manderijntjes. Plus biologische kaas en Turks brood. En alles voor nop! We hebben eerst alles gesneden en vervolgens door de blender gedaan.
Resultaat: een heerlijke gebonden spruitjes-champignonsoep. Vreemde combi, maar door elkaar geblend heeerlijk.
Om 17.00 kwamen er 3 eters op af. We hadden veel soep over, maar dat geeft niks. De opdracht was immers gelukt. Met gratis groente soep maken.

Dinsdag 8 maart was een stuk enger. Omdat ik toen een persoonlijke prestatie moest leveren. Ik ben een grote fan van musical en wilde altijd al voor een publiek mooie liedjes zingen. Maar hoe doe je dat?
Ga je dan langs het conservatorium?
Mijn maand als nachtruiter is een uitgelezen kans om deze droom te verwezenlijken. Iedere eerste dinsdag van de maand is er het vegetarisch eetinitiatief van Transition Towns.
Ook in de Verdieping. Daar komen ook mijn vrienden en ik besloot voor hen mijn favoriete musical-liedjes te zingen. Die heb ik eerst gerepeteerd met Agnes Huinen, concertpianiste.
We zijn twee keer bij elkaar gekomen en Agnes had twee weken om de liedjes in te studeren op piano. Chapeau!

Zingen voor vrienden is veilig, maar vrienden kunnen ook meedogenloos kritisch zijn!
Ik was dus best zenuwachtig, maar het ging goed. Soms een beetje te hoog, soms een verkeerde toon, maar in general ging het goed. Ik had mijn optreden verdeeld in drie blokjes: voor het eten, na de maaltijd en na het toetje.
Ik voelde me op mijn gemak in deze veilige omgeving, alleen bij het laatste blokje werd ik moe en was ik op. Maar ook dat was oke. De reacties waren lovend. Ook eerlijk. Bijvoorbeeld: soms ging je te hoog, maar ook keistoer dat je hier staat. En met Love Changes Everything heb ik zelfs iemand tot tranen geroerd. En ik heb twee boekingen: op een personeelsfeest van de Wereldwinkel en bij het openingsfeest van het Ecodorp in Boxtel.

Goed, de spits is er af, nu even anderhalve week rust. Maar niet qua voorbereiding. Op 20 maart hou ik nl. een tweedehands modeshow op de Landelijke Genoeg Dag. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik heb nl. 10 modellen die meelopen, maar je moet ook met iedereen shoppen bij de tweedehands-winkels. Want ook al showen de modellen de kleding, ik wil wel de regie houden over de style en de kleuren.
Dus geen zwart en geen spijkerbroeken. Maar kleur en glamour. Dus dat betekent dat ik bij alle shop-sessies meega. En het is gelukt. We hebben ontzettend leuke kleren gescoord bij winkels als Vincent-shop, Via Maria, Samsam, Dress for Succes. En diverse stijlen zoals kak, punk, pop, gipsy, funky, romantisch en glamour. Kom kijken en laat u verrassen op 20 maart.

Niet alleen het shoppen vergt veel werk, ook de choreografie en de muziek voor de catwalk is bepaald geen picknick. As.vrijdag gaan we de loopjes oefenen, maar we moeten ook rekening waar en wanneer we op en af moeten. En we hebben maar 43 minuten! Normaal ben ik stylist voor SpinT Me Up, maar dit geeft wel een extra dimensie. Maar ook veel positieve energie. We zijn er helemaal klaar voor!

Waar ik ook veel zin in heb is de Boomvretersroute as. zaterdag 19 maart. Ik ga een tocht voeren langs veel plekken in het centrum waar bomen gekapt zijn. Want ik trek me dat aan. Paul Koolen, kunstenaar van de Boomvreters, is dat ook ter ore gekomen. Hij loopt ook mee en in mei worden zijn Boomvreters in de tuin van het Factorium geplaatst. Als extra gaan we ook nog langs zijn atelier om de route in het groot te bewonderen.
We beginnen om 13.00 bij de Vijfsprong en eindigen om 17.00 bij de Heuvel. Het wordt echter geen treurtocht, maar een ludieke route. We gaan nl. nieuwe bomen planten. Neem daarom boomzaadjes mee.

Als hekkesluiter is er het Culture Festival op 24 maart in de Hall of Fame (Podiumbeest). Dat belooft een veelbelovend festival te worden. Start om 21.30. Met Jiddische Liedjes van Yvonne Lewin, de band van Sandy Breedveld 'The Itches" en canciones van Sandra Coelers. Vooraf is er de voorstelling Lazerus, een theaterstuk gemaakt voor en door ex-daklozen van Traverse. Een paar acteurs ga ik na afloop interviewen. Ook hou ik een Open Podium. Iedereen die wil, kan zich aanmelden voor een performance.

Ik hoop dat de laatste drie activiteiten net zo leuk, als de activiteiten in het begin. Iedereen is welkom. Tot nu toe kijk ik terug op een bevredigend nachtruiterschap met veel verbondenheid en maatschap-pelijke betrokkenheid.

Geen opmerkingen: