GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

Je moet kinderen op elk moment van de dag zien te bereiken – op school, in het winkelcentrum, in de bioscoop’

Kinderen van de rekening (1)


Zeurende kinderen zijn een zegen voor adverteerders. De consumptiecultuur is daardoor een ondermijning van het ouderschap, betogen Jonathan Rowe en Gary Ruskin. Zij willen regels voor de alomtegenwoordige reclame.



Jonathan Rowe
61 november 2003 issue

Paul Kurnit is directeur van KidShop, een reclamebureau dat is gespecialiseerd in marketing voor kinderen. Hij heeft grootse plannen voor onze kinderen. ‘Kinderen zijn big business geworden’, zegt Kurnit. Om deze business nog meer uit te breiden, pleit hij voor ‘surround marketing’: kinderen bestoken met reclame, de hele dag door.

‘Je moet kinderen op elk moment van de dag zien te bereiken – op school, in het winkelcentrum, in de bioscoop’, aldus Carol Herman, Senior Vice President van Grey Advertising.

‘Je moet op allerlei manieren onderdeel zien te worden van hun dagelijks leven.’ Hier moeten ouders nou elke dag moeten tegen opboksen: grote reclamebureaus die zich in het leven van hun kinderen willen mengen. En meestal slagen zij hier maar al te goed in. Elke week wordt het gemiddelde Amerikaanse kind ongeveer 38 uur (jawel, een volledige werkweek) blootgesteld aan reclame en andere lokkertjes.

In Europa ligt dat getal nog duidelijk lager, maar die ‘achterstand’ wordt snel ingelopen. En dan hebben we het nog niet eens over de advertenties die kinderen via billboards en het internet bereiken, de alom aanwezige logo’s van merken, en de reclame die steeds meer de scholen binnendringt. Deze ongezonde reclamepraktijken vinden snel navolging. In de hele wereld worden kinderen door fabrikanten van junk food gebombardeerd met reclame.


gisteren: Economics of Happinez gezien.

Tjee!
Heftige film, wat een invloed marketing (en hun rolmodellen) op de mens heeft.
Goed hier een ander 'groen' antwoord op te formuleren.

Geen opmerkingen: