GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

Onbekend maakt onbemind. Autorijders overschatten reistijd met openbaar vervoer.

Economic Perspectives On Inertia In Travel Decision MakingN.J.A. van Exel
Promotor prof.dr. P. Rietveld
Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde Wetenschapsgebied

Promotie Veel automobilisten denken maar zelden aan het openbaar vervoer als alternatief voor hun reis.
Promovendus Job van Exel laat zien dat een belangrijke reden hiervoor is dat zij de reistijd met het openbaar vervoer met de helft overschatten.
Hierdoor lijkt het extra onaantrekkelijk om de auto te laten staan.
Hoe minder bekend met het openbaar vervoer, hoe groter de overschatting van de reistijd.
Onbekend maakt dus onbemind.

Uit Van Exels onderzoek blijkt dat automobilisten die wel een goed beeld hebben van de reistijd het openbaar vervoer aanzienlijk vaker als alternatief zullen overwegen.


Reizigers met het openbaar vervoer zien de auto wel vaak als een goed alternatief voor hun reis.
Ze kiezen echter niet voor de auto omdat ze problemen verwachten met files en het vinden van een parkeerplaats. Investeren in bereikbaarheid per auto betekent daarom dat deze reizigers vaker de auto in plaats van het openbaar vervoer zullen gaan overwegen.
Dergelijk beleid leidt daarmee tot extra autoverkeer.

Persoonlijke voorkeuren en gewoontevorming spelen ook een belangrijke rol in reisgedrag.

Van Exel laat zien dat sommige reizigers een grote voorkeur voor de auto hebben.
Evenals mensen die uit gewoonte reizen zijn zij weinig gevoelig voor pogingen om hun gedrag te beïnvloeden. Andere reizigers kijken wel naar (veranderingen in) de voor- en nadelen van verschillende vervoermiddelen.

Sommige van deze reizigers bekijken per reis wat het beste alternatief voor hen is.
Anderen doen dit af en toe, bijvoorbeeld bij verhuizing of verandering van baan.

Beleid is het meest efficiënt als het gericht is op deze keuzereizigers.

Geen opmerkingen: