GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

Fantastische vakantie dag - Consuminderen - Kleine footprint -Delft/Tilburg.

Vakantie 2010.

Gezien dat vliegen sowieso altijd veel kerosine kost, en ik me in zet voor een wereld waarin we minder fossiele brandstoffen gebruiken, zal ik de komende jaren niet meer vliegen. Dit jaar kies ik zelfs voor vakantie in eigen land. Saai? Zeker niet!

Na een weekendje zeilen in Friesland, met Transition Town Eindhoven, ben ik vandaag met de trein naar Delft afgereisd. Naar 'noem hem Frank', een goede kennis van me, die ik heb leren kennen op een van ambassadeursdagen van Zuinigheid met Stijl. Frank heeft zijn 'Genoegpunt' bereikt en de afgelopen jaren zoveel gespaard, dat werken niet meer nodig is.Dit allemaal n.a.v. het lezen van het boek 'Je geld of je leven', van Hanneke van Veen en Rob van Eeden. Ook voor mij de start geweest anders naar werk en vrije tijd te kijken. Dit boek is echt de moeite van het lezen waard! Via mij gratis te leen ;-)).

Deze dag zijn we dan ook 'Consuminderend', en met Veel Zuinigheid vol Stijl samen op pad gegaan. Dat houdt in: Optimaal genieten, zonder dat daar enorme uitgaven tegen-over staan. 'Frank' woont al sinds zijn geboorte in Delft, en hij weet mij gelijk vanuit het CS naar prachige gebieden te leiden. Bij de lokale wijkwinkel kopen we een baguette, met frans kaasje, en een liter jus. Op een prachtig plekje aan het water nuttigen we later deze fantastische lunch. Het práchtige weer werkt natuurlijk ook mee. De zon schijnt volop!

Delft is een prachtige stad, leuk om ook persoonlijke verhalen te horen. Verhalen van grootouders die in een pakpand woonden met weinig faciliteiten, en wel met veel solidariteit en een flinke dosis humor!
Het bezoek aan een mooi natuurhuis, met groen dak, kruidentuin, en banken om lekker uit te rusten en bij te praten. Ondat Frank ook bij een Letskring aangesloten is is het leuk ideeën uit te wisselen. Bij LETS, ruil je in tijd i.p.v. geld. Ook in Tilburg is een actieve Letskring, namelijk 'Letskring de Linde'.

Genoeg gepraat, verder lopen en stuiten op een pachtig plein, het plein waar Willem van Oranje is neergeschoten, een bezoek aan de kerk waar de leden van het koninklijk huis begraven worden, en een wandeling met uitzicht op prachtig oude wallen. Daarna genieten van een heerlijk biertje op een sfeervol plein. Samen plannen smeden, Transition Town en Lets, Niet-winkeldag 201, De Landelijke ontmoetingsdag voor con-suminderaars op 11/09/2010, álles valt samen. Niet dromen, maar Doen!

Frank en ik willen weekenden gaan organiseren op een locatie Nivonhuis, om mensen te motiveren hun eigen 'genoegteam'op te starten.
Bij een duurzaam Pizzatentje (certificaat hangt aan de muur)kopen we een (h)eerlijke 'tune pizza' . Later aan de kant van het water, in de volle zon, op een houten bankje, eten we deze Pizza op. Wérkelijk genieten, en niet met mate.
In Tilburg aangekomen, naar Cinnecitta.
Ondine, prachtig romantische film-aanrader!

16,20 NS Retour Tilburg-Delft
01,90 p/p lunch/bagaette/kaas/ jus
00,00 prachtige wandeling door centrum Delft
02,00 koffie verkeerd
02,00 Anischtkaarten van Delft en Koningshuis (prinses Maxima)
03,60 Belgisch biertje
03,00 p/p Avondeten Tuna Pizza / 'heerlijke bodem'
04,00 Ondine Cinnecitta
32,70

Vakantiedag met waarde 9-.
9- ipv 10, omdat de NS allerlei vertragingen had.


Godelieve Engbersen Tilburg
Actief bij Zuinigheid met Stijl, Transition Town.

Geen opmerkingen: