GodelieveTT

Follow GodelieveTT on Twitter

Niet te denken aan ‘wat wil ik hebben’, maar aan ‘wie wil ik zijn’.

Me aan het voorbereidn op de Low Impact Week, waarin ik nog zorgvuldiger wil leven.
Mijn stappen wil zetten. Nog minder vlees eten. Vandaag werd ik op Twitter geinformeerd over een mooi stuk uit de volkskrant van Roos Vonk.
Een goed stuk, "hoe het komt dat eten boven de moraal gaat".
http://bit.ly/cVizR7
Maar de zin is ook niet dat je de wereld redt. De zin is dat je gedrag
overeenstemt met datgene waar je in gelooft.

Dát is individuele vrijheid.
Dat is ook de essentie van emotionele volwassenheid en beschaving: het vermogen
om hedonisme te overstijgen ten behoeve van morele waarden en langetermijndoelen.
Het vermogen om verder te kijken dan je neus lang is, in plaats van te wachten tot een ander het doet. Niet te denken aan ‘wat wil ik hebben’, maar aan ‘wie wil ik zijn’.

Als we die mate van zelfintegriteit bereiken, wie weet, krijgen we dan ook de regering die we daarmee verdienen, en die de rest doet.
Roos Vonk is hoogleraar psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, auteur
van Ego’s en andere ongemakken, over menselijke gebreken, en initiatiefnemer
van www.duurzameveeteelt.nl.
Het essay van twee weken geleden is te vinden op
http://www.duurzameveeteelt.nl/site/docs/vleeseters.pdf

Geen opmerkingen: